Nedostupan dokument, obavezna prijava
Input:

eRačuni Online razgovor

23.5.2018, , Izvor: Verlag Dashöfer

Pitanje 1: Koji će biti proces sa slučajevima kod na primjer vraćanja ovjerenog primjerka otpremnice uz račun ili financijskog odobrenja? To ćemo staviti u prilog pa će si kupac isprintati I vratiti ovjereni primjerak ili će se I to raditi elektronički?

Odgovor: Za konkretne knjigovodstvene isprave već postoje uvriježeni digitalni oblici, odnosno eOtpremnica i eOdobrenje. U konkretnim primjerima, eOdobrenje se prosječno ovjerava u jednom do dva radna dana, što kod papirnatog oblika najčešće traje i više od 20 radnih dana. Vjerujem da ste više od jedanput nekog molili da vam vrati ovjereno odobrenje, nakon što su si oni već odavno napravili ispravke. Što se tiče načina ovjere i eOdobrenja i eOtpremnice, ona varira ovisno o informacijskom posredniku koji pruža uslugu, no temeljeno je na dostavu sigurnim kanalima te je također ovjereno aplikativnim certifikatom i vremenskim žigom. Kako primatelj elektronički zaprimi eOdobrenje ili eOtpremnicu, tako ga elektronički može i odbiti iz opravdanih razloga (npr. ne slaže se s navedenim i sl.) o čemu vas informacijski posrednik povratno informira.

Pitanje 2: Postaju li svi obveznici korištenja sustava eRačuni? Kako ćemo primati I slati račune od onih poduzetnika I firmi koje taj sustav ne žele koristiti I žele primati I slati račune isključivo u papirnatom obliku?

Odgovor: Ne postaju svi obveznici zaprimanja i slanja eRačuna. Zakon o elektroničkom računu u javnoj nabavi ne uključuje tvrtke iz realnog sektora direktno, no ako radite s nekim od njih ili sudjelujete u procesima javne nabave, onda ćete morati uvesti eRačun barem prema tom jednom kupcu. Tvrtke koje i dalje žele zaprimati i slati isključivo eRačune, mogu to i dalje činiti, no ne prema javnim i sektorskim naručiteljima, a ni prema sve većem broju poduzeća u Hrvatskoj koje su u potpunosti digitalizirale razmjenu računa.

Pitanje 3: Hoće li se moći račun pohraniti I sačuvati u sustavu dan ili dva prije slanja radi eventualnih izmjena?

Odgovor: Apsolutno. Sve isto kao i dosad. Dok god niste kliknuli na ikonu “šalji kao eRačun” ili kako već stoji u vašem računovodstvenom programu, eRačun nije kreiran niti poslan.

Pitanje 4: Kakav je i kakav će biti položaj FINA (Finacijske agencije) oko cijelog postupka slanja i primanja e računa. Jedno vrijeme su se hvalili da su jedino oni usklađeni sa zakonima i cijelim postupkom oko pružanja usluga slanja i primanja e računa. Ispravite me ako griješim (bio na njihovom seminaru oko e računa prije cca 2 godine). S kime će se ugovarati usluga primanja i slanja e računa?

Odgovor: Prema nacrtu Zakona o elektroničkom računu u javnoj nabavi, FINA je informacijski posrednik koji za javne naručitelje obavlja usluge zaprimanja i slanja elektroničkih računa i pratećih isprava, odnosno obavlja elektroničku razmjenu računa između izdavatelja i primatelja eRačuna. No, oni naravno nisu jedini informacijske posrednik na tržištu jer su se u posljednjih nekoliko godina isprofilirali i drugi s inovativnim idejama povezivanja gotovo svih ERP softvera na tržištu čime je ostvaren preduvjet za razmjenu eRačuna iz računala u računalo. Informacijskog posrednika svaka tvrtka, izuzev ovih institucija obuhvaćenih nadolazećim zakonom, treba izabrati sama ovisno o potrebama koje ima. Informacijski posrednik je ključna figura u razmjeni, ali i pohrani eRačuna i tu svakako treba izabrati onoga koji nudi više, primjerice koji samostalno radi na bržoj dostavi vaših računa i koji omogućuje eArhiv ili sustav za upravljanje digitalnim dokumentima i sl. FINA svakako nije jedina usklađena sa zakonom i EU normom, to su i ostali informacijski posrednici, posebice oni koji drže primat na tržištu.

Pitanje 5: Poštovani, čuli smo da je rok kod posrednika "Moj račun"za odbijanje e- računa od kada se isti zaprimi putem platforme 1 dan, da li je taj rok zakonski propisan, ako nije da li se može produžiti? Također da li u taj rok 1 dan podrazumijeva da će se izvršiti cijela analiza zaprimljenog računa i suštinska kontrola?

Odgovor : Nema zakonski određenog roka za odbijanje zaprimanja eRačuna. Većina informacijskih posrednika koja ima odjel za dostavu eRačuna, koji se u vaše ime brinu da vaši kupci preuzmu eRačune, ima rezultate dostave unutar tog dana. U slučaju da kupci nakon poziva svejdno odbiju preuzeti eRačun ili se ogluše na preuzimanja unutar nekoliko radnih dana, tada informacijski posrednik sugerira da se račun ipak ispiše i pošalje poštom. Kada govorimo o uspješno preuzetom eRačunu koji se automatski, strojno učitava, tada je za njegovu obradu potrebno nekoliko sekundi, budući da nije potrebno prepisivati podatke s računa. Doslovno mu je potrebno staviti pripadajući konto i proknjižiti ga. Moram napomenuti da informacijski posrednici ne znaju niti vide što piše na vašim eRačunima. Njihov jedini zadatak je ovjeriti vaše dokumente u skladu sa zakonima RH i sigurnim kanalom ih dostaviti vašem kupcu. Sa samim sadržajem eRačuna ste upoznati isključivo vi i oni kojima je namijenjen.   

Pitanje 6: Kako će funkcionirati u praksi kada mi pristigne račun i moram uz njega priložiti popratnu dokumentaciju (skladišne primke) koje mi trebaju prilikom knjiženja?

Odgovor: Ne znam koji konkretno ERP koristite, ali načelno će se kod „uvlačenja“, odnosno učitavanja eRačuna i pratećih isprava moći učitavati i podaci s ePrimke. Konkretan način će svakako odrediti proizvođač vašeg ERP-a.

Pitanje 7: Hoće li možda biti moguće nekako prebaciti ulazne I izlazne račune iz programa koji smo prije koristili? Odnosno iz dosadašnjih godina, jer mi imamo pristup svojim računima u sustavu unazad nekoliko godina.

Odgovor: Neće biti potrebno prebacivati račune iz prethodnih godina. Njih čuvate i pohranjujete u skladu s vremenom u kojim ste ih zaprimili. No, ako ih želite digitalizirati i sve skupa čuvati u eArhivu radi lakše pretrage i veće sigurnosti, tada to svakako možete učiniti.

Pitanje 8: Ukoliko se zaprimi e račun, da li isti daljnji proces obrade, odnosno odobravanja i proces likvidature, te arhiviranja

 
 Pošaljite nam povratnu informaciju
Što mislite o našem portalu?
Vaša poruka je uspješno poslana.
Input: