2025.15.1.1 Računovodstveni aspekti troškova reprezentacije i promidžbe
mag. oec. Iva Uljanić Škreblin, ovlašteni porezni savjetnik
Poslovni ručkovi, ugošćenje partnera u nekretninama u vlasništvu poduzetnika, prigodni darovi, plaćeni članak u stručnim časopisima, plaćeni banner na popularnim web stranicama, plakati i transparenti društva na nogometnim igralištima i drugi načini sponzorstva, plaćeni zakup tenis terena za partnere društva i sl. – sve su to troškovi koji su česti primjeri u poslovanju poduzetnika, osobito onih koji posluju s većim brojem poslovnih partnera i klijenata. Iako naizgled slični, troškovi reprezentacije i troškovi promidžbe različiti su s aspekta računovodstva i poreznog tretmana. Stoga je vrlo važno njihovo pravilno razlikovanje i evidentiranje u poslovnim knjigama, kao i čuvanje vjerodostojnih isprava kojima se dokazuje poslovna svrha navedenih troškova, o čemu pišemo u nastavku teksta.
Troškovi reprezentacije
Troškovi reprezentacije odnose se na izdatke koji nastaju u svrhu poslovnih kontakata i izgradnje ili poboljšanja odnosa s klijentima i poslovnim partnerima. To su npr.:
-
troškovi poslovnih ručkova i večera,
-
darovi poslovnim partnerima,
-
troškovi proslava, zakupa kazališta, kino dvorana, sportskih dvorana i sl. za domjenke, sportska natjecanja, zabave i sl. u čast klijenata i suradnika.
Računovodstveni tretman:
U međunarodnim i hrvatskim računovodstvenim standardima troškovi reprezentacije i troškovi promidžbe izričito se ne spominju pod tim nazivima kao zasebne kategorije, ali se njihov računovodstveni tretman izvodi iz općih načela klasificiranja rashoda. Prema tom općem načelu, troškovi reprezentacije terete rashode razdoblja u kojima su nastali, a što se tiče konta mogu se odvojeno pratiti ovisno o tome da li se radi o vanjskim uslugama (konto 418 - Usluge reprezentacije – ugošćivanja) ili se radi o korištenju vlastite robe ili gotovih proizvoda i vlastitih usluga (konto 463 – Troškovi reprezentacije i promidžbe (interne)).
Porezni tretman:
Prema čl. 7. Zakona o porezu na dobit (NN, broj 177/04-114/23), troškovi reprezentacije priznaju se kao porezno priznati rashod u visini od 50% nastalog troška. Kao primjer tih troškova navedeni su sljedeći izdaci:…